Gå til forsiden
Nyt herobanner

Ambassadører skal sikre flere kvinder i fodboldlivet

Piger og kvinders rettigheder på grønsværen kommer i højsædet i ny kommission, fortæller formand for kvinde-elite-gruppen i DBU. Målet er at sikre flere kvinder i sporten og bag skrivebordene gennem et målrettet arbejde med stærke ambassadører.

Kvindelandsholdet_scoring_adidas.jpg
AF: DBU Kommunikation

 

Flere kvinder og piger på fodboldbanen, i klubhuset og i trænersædet er blandt målene for en ny kommission for pige-kvindefodbold i DBU.

Stærke profiler skal som ambassadører være med til at følge op på den udvikling pige-kvindefodbolden har oplevet gennem den seneste tid – blandt andet i forbindelse med projekt Pigernes Stemme, en kvalitativ undersøgelse af pigers forhold i klubber landet over og det danske kvindelandsholds sportslige succes.

 

Øget mediefokus på pige-kvindefodbolden

Projekt Pigernes Stemme viste, at 40% af pigerne føler sig nedprioriterede i forhold til klubbernes mandlige medlemmer. Projektet henledte bred medieopmærksomhed på pigers forhold i klubberne og kulminerede til den internationale konference Women Deliver, hvor resultaterne fra undersøgelsen blev fremlagt for HKH Kronprins Frederik og IOC, den Internationale Olympiske Komité.

Pige-kvindefodbolden indtog også sendefladerne, da kvindelandsholdet i juni spillede sig snublende tæt på EM-deltagelse i 2017 med storsejre på 4-0 og 6-0 over modstanderne fra gruppe 4. Den sidste kamp mod Polen endte med at være den mest sete kvindelandskamp på DR3 nogensinde.

 

DBU følger udviklingen – og vil øge den

I lokalunionerne under DBU har man igangsat flere gode tilbud med fokus på klubudvikling for pigespillere, og det er vigtigt at følge op på tiltagene og den rivende udvikling, som kvindefodbolden befinder sig i – og styrker mulighederne yderligere, fortæller Mette Bach Kjær, der er formand for kvinde-elite-gruppen i DBU.

”Derfor har vi opsat en kommission for pige- kvindefodbold, der gennem dygtige ambassadører skal sikre endnu mere fokus på kvindefodbolden på Danmarks medieflader, i samfundet og helt ud i de små lokale klubber,” fortæller Mette Bach Kjær.

Kommissionen oprettes pr. 1. august og skal bestå af stærke ambassadører for kvindefodbolden, der mødes 3-5 gange årligt. Mette Bach Kjær håber, at profiler med et ønske om at bidrage til udviklingen af kvindefodbold har lyst til at stille op.

”Det er altafgørende for kampen for at sætte kvindefodbolden på landkortet i højere grad, at vi har stærke profiler fra virksomheder, organisationer og det politiske liv bag projektet. Derfor har jeg en forhåbning om, at personer, der kan se sig selv i den rolle, har lyst til at være med i kommissionen, ” siger Mette Bach Kær.

Seneste nyt fra "Foreningsdanmark"